Úvodní stránka > Z domova > Taxi. Uherskobrodské taxi.

Taxi. Uherskobrodské taxi.

Uherský Brod je městečko na východě Moravy. Není asi tak známé, jako Havlíčkův Brod, a nebo Brod, kde v STS pracoval František Koudelka (STS Chvojkovice – Brod, viz film „Jáchyme, hoď ho do stroje!“).

Po dnešním článku na zpravodajském serveru iDnes bude asi o něco známější. A budeme i vědět, že minimálně jeden místní taxikář má svou práci rád. Je díky ní mezi lidmi, přestože ho neuživí (představuji si, jak by se musel rochnit, řídit například autobus).

A o co, že to vlastně v Brodu jde? Podrobněji to jistě naleznete v odkazu, ale alespoň ve zkratce.

V Uherském Brodu, který opravdu není příliš velký (viz mapa – pokud se budu na mapách google opravdu hodně snažit v zadávání a výpočtu trasy, tak na šířku (východ- západ) s odřenýma ušima dokážu napočítat cca 7 km a na výšku (sever- jih) zvládnu asi tak 3 km) vznikla nová taxislužba. Tato taxislužba (odkaz nový web na tomto odkazu) velice rozrušila konkurenci. Tedy stávající taxikáře.

Nová taxislužba totiž „nedrží basu“ (rozuměj – stejné ceny jako oni). Dovolila si koupit auta, která, pokud porovnám jejich fotografie na jejich webu s deklarovanou spotřebou výrobce, mají spotřebu kolem 8 litrů na 100 km a ještě je předělala na CNG.

To by asi tak nevadilo, ale nový hráč na trhu přepravy v Brodu své nízké náklady promítl do koncových cen. Po městě mají jednotnou cenu 35,- Kč za cestu a mimo město 12,- Kč za kilometr.

Hrůza! Nebozí taxikáři nyní údajně žádají i radnici, aby se situací něco dělala. V odkazovaném článku si výše zmíněný taxikář stěžuje:

Milan Strážnický jezdí jako taxikář po Uherském Brodě a okolí více než dvacet let. Takovou situaci jako nyní ale podle svých slov ještě nezažil. „Kdybych neměl druhé zaměstnání, tak bych se taxislužbou neuživil. Mě ale ta práce velmi baví, člověk je mezi lidmi, mám taxikaření rád,“ říká.

zdroj: iDnes.cz

Jak jsem říkal, je hezké, že má pan řidič rád taxikaření. To ale nezapře jeho lež o tzv. podhodnocené ceně. Když totiž v článku dál uvádí, za kolik nová konkurence jezdí mimo město, tak zmiňuje poloviční cenu, než naleznete na odkazovaném webu této nové a zdravé konkurence.

Brodští taxikáři již vymýšlejí i téměř konspirační teorie o tom, že jde o spiknutí, které má za cíl jejich likvidaci a že za novou taxislužbou stojí podnik, který ve městě provozuje hrací automaty.

Podíval jsem se do obchodního rejstříku a nic takového se nepotvrdilo. Je tedy zdrojem této teorie to, že místní herní klub zajišťuje pro své klienty dopravu uvedenou taxislužbou zdarma? Myslím, že by byli padlí na hlavu, kdyby si nevybrali tu nejlevnější. A nebo je zdrojem společná budova s kancelářemi? Sídlí v ní i místní advokátka, ale na tu si taxikáři asi netroufnou…

Osobně se vůbec lidem nedivím, že na taxíky čekají a využívají je. A přitom rozhodně nejde o charitu.

Vozy, které taxislužba používá (soudě dle jejich webu) mají prodejcem deklarovanou spotřebu po městě kolem osmi litrů benzinu na 100 km. Kubík CNG, který je počítán jako ekvivalent litru benzinu stojí v době psaní tohoto článku maximálně 19,21 Kč (někde i kolem 16,- Kč, ceník zde). I pokud by stál kubík dvacetikorunu, tak mi pořád vychází cena za jeden kilometr na 1,60 Kč. No to byste za těch 35,- korun po městě museli Brod projet třikrát sem a tam aby taxík nebyl v plusu. A mimo město? Hezká desetikoruna zisku za kilometr. A věřím, že při téhle ceně obchod funguje dobře.

Proč to tady vlastně píšu? Každému je snad jasné, že pláč místních taxikářů je projevem naštvanosti nad vlastní neschopností a nepodnikavostí. Ale je to i ukázka dvou důležitých věcí.

Jasně se i v tomto malém měřítku potvrzuje to, že monopol je přirozeným nepřítelem svobody a tento monopol původní taxikáři zajistě měli.

To druhé a neméně důležité je pak to, že jde o hezkou ukázku toho, že konkurence jde vytvořit i na maloměstě na zdánlivě plném a rozděleném trhu. A těží z toho zákazník.

Reklamy
  1. 14. dubna 2012 (18.00)

    Mě to vyšlo 1x východ-západ jenom tam, nebo 1x sever-jih sem a tam. Protože cena za km mi nevyšla 1,60 ale 5,64 na kalkulačce http://www.benzinky.cz/ I těch 5,64 ale představuje jenom náklady na samotnou jízdu, bez zahrnutí dalších nákladů na taxislužbu. Zajímavá diskuze v komentářích jak je to s tím na Slovensku: http://taxi.trek.sk/index.php?a=navrh-cestneho-zakona-medzirezortne-pripomienkovanie na konci stránky.

    • 14. dubna 2012 (18.46)

      No kalkulačka z odkazu je dobrá pro toho, kdo jede na služební cestu, protože nepočítá vůbec žádné náklady na samotnou jízdu, jak se domníváte, ale započítává náhrady dle zákoníku práce. Takže jí použijte až pojedete na služební cestu a šéf Vás požádá o použití Vašeho auta. Pro výpočet nákladů na PHM doporučuji jednoduchý postup: (spotřeba/100) x cena paliva = cena kilometru.
      Samotné provozní náklady pak určitě nebudou takové, jako u běžného vozidla; majitelé by byli padlí na hlavu. Kdo se dobře domluví tak ušetří. Je dokonce možné, že servis a nebo náplně jsou blízké nule. Leasingovky mají rády flotily (Z vlastního okolí znám takové případy i konkrétně)

      I pokud by se skutečné náklady nějak vyšplhaly k Vašemu číslu, tak je to pořád zajímavé. Především si ale myslím, že v městečku jako je Brod zřejmě nebude hlavním zdrojem zisku doprava po městě, ale mimo něj. A pak se jistě vydělat dá.

      Co je ale nejdůležitější a co bylo důvodem mého článku není to, za kolik Taxi Zero jezdí, ale fakt, že se jejich konkurence dovolává ochrany úřadů. A fakt, že monopol je nepřítelem svobody. Osobně si myslím, že úředník, který by oněm plačícím vyšel vstříc by měl být ze svého místa s ostudou vypráskán.

      • 14. dubna 2012 (19.40)

        Děkuji za vysvětlení a vyvedení z omylu. Doposud jsem se domníval, že náklady na jízdu nezahrnují jen cenu spotřebovaného paliva ale veškeré výdaje spojené s provozem a vlastnictvím vozidla. Takže tedy ty paušální náhrady nejsou jejich odhadovaný průměr a náklady zvyšuje jenom zákoník práce. To je skvělé, příště až někam pojedu, určitě nechám zákoník práce doma.

      • 14. dubna 2012 (21.59)

        No, evidentně nebyl text pochopen. Nevadí. Moje reakce směřovala k odkazované kalkulačce, která neukazuje to z čeho jsem vycházel. Skutečné náklady na provoz podle mého odhadu ani náhodou nedosáhnou čísla, které Vám vyšlo v té kalkulačce.
        Neberte to osobně, ale lidé jsou bohužel v některých ohledech velice ovlivněni neznalostí problému. A leností či neschopností si zjistit více. Není to osobní, ale je to tak.
        Vezmu dva zcela jednoduché příklady. Spousta lidí mi nevěří, že mám auto, které má po městě v kolonách a zácpách a popojíždění od semaforu k semaforu spotřebu kolem 11-12 litrů a mimo město něco přes 8 litrů. Zejména pokud dodám, že jde o benzin V6 o obsahu 3,2 l s automatem. A přiznávám, že dokud jsem ho nekoupil tak bych taky nevěřil, až jsem pochopil, že třeba v té zácpě jedu bez dotyku plynu, jen povoluju brzdu.
        Druhý příklad je přímo na tomto webu. Probírám tu v několika článcích internetový projekt Wazzub který mi nevoní. Zjišťuji, že spousta čtenářů nemá znalosti o tom, jak podniká US firma. Nějakou dobu jsem se jejich zakládáním živil a tak znám některé vychytávky, o kterých ostatní neví (a často ani lidé v US 😉 )

        Odhad nákladů Taxi Zero si ostatně můžete spočítat, orientačně, pomocí této pomůcky a budete se možná divit. Pozor, výpočet nezohledňuje DPH, náklady a pod. Je určen pro soukromého provozovatele, ne pro firmu, ale pro orientaci postačuje.

        Nic z toho však nemůže zpochybnit to, že volání konkurence po regulaci cen je něco, z čeho se musí člověku zvedat žaludek.

      • 14. dubna 2012 (22.30)

        Jestliže konkurence volá po regulaci cen ve smyslu stanovit minimální cenu za kilometr, je to opravdu velice nechutná nehoráznost. Souhlasím že se z toho musí zvedat žaludek, je to k zblití. Jistě ale budete souhlasit Vy, že určít naopak maximální cenu by bylo bohulibé. Především pro ochranu taxikářů, pokud si je chce město udržet. Bez horní hranice cen by byli jak utržení ze řetězu a vedlo by to k tomu že by taxikem nikdo podruhé nejel a taxikáři by skončili na pracáku.

      • 14. dubna 2012 (22.44)

        Nesouhlasím. Podle mého názoru je každá taková regulace neoprávněný zásah do soukromí.
        Pokud se rozhodnu, že budu provozovat taxi a budu chtít 1.000,- Kč za kilometr je to čistě moje věc. A pokud mi to zákazník zaplatí, je to věc moje a toho zákazníka. Pokud za tu cenu zákazníka neseženu, tak musím snížit cenu a nebo můžu třeba okusovat volant, bude-li mi to připadat rozumnější. Je jasné, že zákazník musí znát cenu za kilometr ještě než se rozjedeme, ale to není předmětem tématu.
        Taxikáři žádnou ochranu nepotřebují. Jsou svéprávní a mají rozhodovat sami za sebe. Pokud je někdo z nich takový idiot, že by zdražoval tak, že by s ním nikdo nejezdil, tak ať si jde na pracák a nebo rovnou pod most. Je to jeho rozhodnutí a nikdo nemá právo mu do toho mluvit, stejně jako on by neměl být nějak ochraňován.
        A pokud si město chce taxikáře udržet, tak udělá nejlíp, když do věci nebude zasahovat. Nehledě na to, že to není věc magistrátních úředníků. Je věcí lidí v tom městě, zda chtějí a nebo nechtějí taxi používat. A s tím žádné nařízení nic neudělá.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: