Úvodní stránka > Z domova > Já jsem (horník) křikloun, kdo je víc?

Já jsem (horník) křikloun, kdo je víc?

horniciDelší dobu jsem nepsal. Ne, že by se mi nechtělo (i když ta lenost v tom byla taky), ale bylo málo času. To víte, je třeba, jak se říká, bouchat kačky.

Za tu dobu, co jsem nepsal se toho stalo zajisté dost a dost. Například jeden kamarád projevil obavu o budoucnost.

Kamarád došel k závěru, že pokud by přišel o práci, bude to špatné. Měsíčně mu na účtu přistane okolo pětatřiceti tisíc a pokud by přišel o práci, dostane na rozloučenou tři měsíční výplaty. A nazdar. Na hledání nové práce má sice teoreticky neomezenou dobu, ale jaksi počítá s tím, že by bylo vhodné si práci najít během těch tří měsíců na které bude mít o živobytí postaráno.

Uklidňoval jsem ho, že za tři měsíce si vždycky něco najde a že nemá malovat čerta na zeď. Navíc firma ve které pracuje nemá žádné problémy a pokud vím, ani on nemá špatné pracovní výsledky.

Kontroval tím, že kdyby se méně učil, mohl žít v daleko větší jistotě. Vykulil jsem oči, ale pak jsem si uvědomil, že má, paradoxně, pravdu. Žijeme totiž v České socialistické republice.

Kdyby se méně učil, mohl se stát třeba horníkem na dole Paskov.

Příjem by měl zhruba stejný jako má nyní.

Měl by daleko více času. Mít „padla po šichtě“ se u něj v současném zaměstnání zase tak moc nenosí.

Měl by zodpovědnost jen za svojí práci a o víc by se nemusel starat.

Pokud by měl přijít o práci, dozvěděl by se to třeba i rok dopředu a ne ubohé tři měsíce.

Na odchodnou by dostal roční výplatu a ne ubohé tři měsíční příjmy, jako všichni ostatní řádně pracující lidé (ti vlastně mohou dostat i méně).

Mohl by veřejně nadávat na jednoho z majitelů firmy a debilně chtít, aby ze svých peněz dotoval ztrátovou firmu, protože o ní nejde, jde přeci jen o jeho výplatu.

A ještě by ho podporoval hradní šašek.

Taky vám to připadá na palici?

Advertisements
  1. karel k.
    27. září 2013 (10.00)

    Vaše pravicové myšlení z Vás dělá nedospělého, zajeďte si do Ostravy, a poseďte si s horníkama v hospodě. Pokud tam budete mít takové řeči, tak Vás přinejmenším plácnou po hubě a vyhoděj Vás z hospody. Vane z Vás jenom bledá závist a nic nechápete, asi jste opravdu na palici…

    • 27. září 2013 (13.50)

      Můžete mi vysvětlit, co je nedospělého na názoru, že podmínky by měly být pro každého stejné?

      Víte, názor který předkládám v článku není, podle mého názoru, ani levicový a ani pravicový. Je jen logický. To, že k němu nedojde levičák není výpovědí o názoru, ale o tom levičákovi.
      Ale možná se pletu a Vy mi to podrobně vysvětlíte. Pokud nejste na tu palici Vy sám.

      • Pavel H.
        22. dubna 2015 (22.12)

        Dobrý den, podle mě moc věříte médiím. To že je OKD ztrátové je částečně velká vina majitelů a systému. To je na širší debatu. Na dole pracuje hodně profesí i s maturitou nebo VŠ. Horník nesmí být tupec, musí dolu rozumět, už jen proto že je to velmi nebezpečné pracoviště. A ani horníci nemají průměrně 35 tisíc. Dokonce někteří důlní pracovníci (důlní Ti co fárají) mají něco pod 24 tisíc. Je třeba si uvědomit, že tam nechávají kus zdraví, pracují v prostředí s extrémními podmínkami (vysoké teploty, do toho fyzická zátěž, psychická zátěž, prašnost…). Jasně můžete oponovat, že si to vybrali sami, ale buďme rádi, že si to vybrali. Bez hornictví bychom žili v pravěku. Hornictví je na počátku veškerého průmyslu. Nejde jen o těžbu uhlí, ale téměř veškeré materiály kolem nás jsou produkty hornictví (těžba kovů, těžba uhlí (koksování pro výrobu železa, vedlejší produkty chemický průmysl, možnost výroby plastů, teplárenství atd…). Hornictví má v čekých zemích obrovskou tradici a stojí za našim rozvojem. Bohužel několika staletá tradice byla porušena řízeným útlumem po r. 1989. Rozhodně nebyly zavřeny pouze ztrátové doly. Věc z druhé strany z webu jednoho velkého historika a důlního iženýra z ČR: http://www.zdarbuh.cz/reviry/rd-pribram/utlum-tezby-zelezne-rudy-v-prisecnicko-medeneckem-reviru/. Takových článků dokonce i důkazů je více. Nejsou však propagovány mediemi. Co se týče útlumu Ostravska tak nám to tu přičel poradit a realizovat jistý belgičan (tuším zástupce spolčenosti Shell) že ekonomicky nejlepší to tu bude co nejrychleji a úplně zavřít (Nechal si samozřejmě za to zaplatit). Doly byly ještě třeba i rok před tím modernizovány, nekde byly nafárány chodby stačilo jen těžit. Ostravsko má nejkvalitnější uhlí (vhodné po koksování a chemický průmysl), tuším že snad na světě. Doly byly zlikvidovány tak, že je ložisko prakticky znehodnoceno pro pozdější využití. Jámy jsou zasypané a neudržované chodby by ztěžovaly pozdější těžbu. Hromádí se v nich voda a uhelná sloj nasákne a už nepůjdetěžit. hornická činnost totiž narušila podzemní vody. Dodnes je v Ostravě č.erpací jáma důl Jeremenko, která udržuje hladinu vod, tak aby nezaplavily Karvinou. Dokonce v Německu, které si někteří lidé a politici berou za vzor, byly doly konzervovány a útlum byl pozvolný. Některé zavřené doly se otevřely. Jaktože česko bylo za první republiky průmyslově úspěšné a dnes není. A jaktože je polské uhlí levnější než české? Polské a i jiné uhlí bývají dotované státem. Je bláhové si myslet, že po zlikvidování našeho nerostného bohaství tatio cena zůstané stejná. Česko se stává surovinově nesoběstačné a závislé na dovozu – na diktování cen. A co si myslím o vedení OKD? Z firmy vycucat co nejvíce peněz, případně i ze státu a pak po mě potopa. Horníci si majitele nevybrali, ale stát je prodal. Stát nevrátil doly původním majitelům, ale za hubičku prodal grasunerům. Toť stručné vysvětlení toho jak to vidím já. Je to ale na delší debatu. Zdař Bůh!

      • 22. dubna 2015 (23.59)

        Děkuji za obsáhlý popis situace.
        Nicméně nevím, co má společného se článkem. Nenašel jsem v něm totiž nic o tom, zda si myslíte, že mají být podmínky pro všechny stejné a nebo ne?
        Jak to tedy je?

  2. Pavel H.
    23. dubna 2015 (13.57)

    Dobrý den, asi jsem Vás úplně nepochopil. Chtěl jsem vám vysvětlit co si myslím o ztrátovosti hornictví, odpovědností firmy atd… Chcete teda odpověď co si myslím o odstupném a o příčiny ztráty OKD? Nebo když tak mi prosím položte otázku konkrétněji.
    Horníci pracují na pracovišti třetího stupně rizikovosti. Nevím jakou práci vykonává Váš kamarád, ale jak práce kde člověk musí hodně přemýšlet, nebo musí hodně „makat“ fyzicky jsou velmi namáhavé. Jenže horníci mají ze své práce zdravotní následky. Vím jaký problém je zaměstnat člověka po 50, který má už zdravotní problémy související s tímto věkem. Jde o jednoho známého. Vystudoval VŠ na telekomunikace. S ústupem pevných linek se přeorientovával na PC, ale nikde ho vzít nechtějí. Ani na skladníka, hlídače atd… Kde může být zaměstnán člověk třeba po 50ce který má problémy se zádama, zaprášenosti plic a se znalostmi z hornictví? Samozřejmě také závisí na důlní pracovišti, v rubání to člověka odrovná rychleji než třeba někde v podzemní dílně. Třeba důlní elektrikář má určitě větší šanci, než třeba horník. Co se týče odstupného je dojednané v kolektivní smlouvě. V hornictví jsou ještě obory které bojuji za své zaměstnance. Záleží pouze na Vás jak se se zaměstnavatelem dohodnete na platu a jaké máte odbory. Samozřejmě že to co jsme napsal je blbost, protože v dnešní době Vám většina zaměstnavatelů řekne „Nechceš? Za bránou čekají dlaší“. Znamená to ale tedy, že když odbory jsou ještě funkční a bojují za své zaměstnance že je to špatně? Jinak podmínky nejsou stejné. Váš kamarád asi nebude mít takové problémy jako důlní zaměsnanci a práci si může najít (záleží podle oboru). Horníci nejsou líní lidé, ale práci jim dají těžko. Dříve byly dané důchodové kategorie bohužel po roce 1989 byly zrušeny. Dříve si totiž stát vážil horníků. Dnes se z Čr dělá skladiště.
    Jinak 16 procent ztrát OKD tvoří prémie manažérů (nevím za co tu odměnu chtějí když jsou ve ztrátě). Důl Paskov v minulosti neměl problémy se ztátovostí, jakto že je dnes má. Proč třeba bývalý ředitel Dieter Beck nakupoval do dolu německé stroje. To nevěděli že cena uhlí bude klesat? Stroje byly nevhodné do nízkých slojí dolu Paskov. Cena metru ražby chodby dříve byla myslím 15 000 Kč. S novou technologií tuším že 30 000 Kč? Úspora? Musela se předělávat i elektrické sítě v dole. Proč nenakoupil levnější stoje z česka nebo polska. Navíc měl v Německé firmě příbuzné… Dieter Beck odešel dobrovolně od OKD a za pár měsíců se to všechno rozjelo… Nevím jestli stačí tak. Když tak mi položte dotaz konkrétněji.

    • 23. dubna 2015 (18.16)

      V jednom máte pravdu. V tom, že jste mě asi nepochopil.

      Možná Vás naštvu, ale je mi docela jedno jaká je situace v hornictví. Dokonce mě ani nezajímá to, kolik procent ztrát OKD připadá na manažerské odměny a podobně; to není moje věc, ale majitelů firmy.

      Kdyby se podobná situace odehrávala třeba v továrně na fusekle, napíšu článek o výrobcích fuseklí. On totiž není ani trochu o hornících. On je o tom, že nevidím sebemenší důvod, proč by některá skupina měla být zvýhodňována oproti jiným skupinám. Nota bene za peníze, co byly uloupeny státem i mě. To je to co mi vadí.

      • Pavel H.
        23. dubna 2015 (19.11)

        Dobrá, tak co Vás štve. Hornické důchody, nebo dotace dolu Paskov, nebo něco jiného?
        Co se týče dotace, tak to není problém horníků, ale obecného fungování. Dotace se třeba dávají na sluneční elektrárny a jiné kraviny. Prostě se naprosto rozkládá základ fungování českého průmyslu. Vše se dováží třeba ze zemí kde je levnější pracovní síla, menší ekologické nároky to znamená že je vykořisťujeme a sami nemáme práci. Teď se u nás bude zavírat ocelárna ve Vítkovicích. Má zákazníky, nebere pokuď vím žádné dotace a zaměstnává lidi z Vítkovic. Proč? Protože se zpřísňují evropské limity. Padne více fabrik v Evropě. Podporujeme otroctví v některých jiných zemích a horší životní prostředí v cizích zemíchNevyplatí se už to však finančně více filtrovat. Jaké by bylo řešení? Zavést cla na výrobky vyrobené levnou pracovní sílou a na výrobky dotované státem (např. polské uhlí). Bohužel to nezměníme. Proto bych nenadával na „křiklouny“ hají jen svoji práci a odbory se za ně postavili, ale spíš ty co mají na svědomí ekonomický rozklad Evropy. Jinak co se týče dotace dolu Paskov, upozorňuji, že stát zatím na ni nedal ani korunu. Ještě ani není jasné jestli se důl zavře. Všechny odbory by měly hájit své pracující. Je smutné že to tak v mnoha firmách nefunguje. Hodně jiných firem má dotace. Některé firmy dostanou dotace za to že třeba zaměstnají zaměstnance z programu. To znamená že takový zaměstnavatel pak už nezaměstná nikoho jiného. Dotace jsou bohužel skoro na vše. Důl Paskov však nedostal zatím ani jednu. A co se týče horníků a důchodů? Jaké je to férové, když někteří horníci mají důchod a jiní od určitého roku ne? Někteří šli do hornictví se slíbeným důchodem. Horníci jsou znevýhodněni na trhu práce, protože jim hornictví bere zdraví. Horníci nechtěli k Bakalovi, stát je prodal. Stát jim také zrušil důchody. Prostě nemůžeme všechny srovnávat stejně. Třeba ženy též mají určité úlevy na pracovištích, třeba mohou tahat menší zátěže apod… Bohužel i to se někteří snaží zrovnoprávnit. Jinak hornictví i jako soukromá firma přispívá do státního rozpočtu. Ne jen na daních jako každá firma, ale dané obci, ve které mají dobývací prostor a také státu za vyhrazené nerosty. To že stát lidem krátí důchody taky není chyba hroníků, ale to že rozkrádá peníze a nenechal si až na pár vyjímek téměř žádnou vlastní státní firmu, kdy by se vydělávalo pro lidi. Dříve státy a království vlastnili různé podniky.

  3. Pavel H.
    23. dubna 2015 (19.22)

    Jinak chápu že případná dotace dolu Paskov Vás štve. Dotace firem jsou obecně blbost. Jsme ale radši než kdyb se Paskov zasypal hned, z ochrany ložiska. Kdyby byl stát co k čemu měl by to řešit úplně jinak. Když OKD nemá zájem těžit tak mu jednoduše důl vzít a těžit důl státem, nebo ho zakonzervovat. Ložisko je totiž majetkem státu a soukromý vlastník nemůže přístup k ložisku zlikvidovat bez souhlasu státu. Tak je to dle horního zákona. Stát má ložisko chránit. Bohužel se tak často neděje. Stát má tu možnost OKD vyhnat. To je však bohužel opět chyba státu. Mě akorat mrzí Váš pohled na horníky. Horníci vykonávají svoji práci poctivě.

    • 23. dubna 2015 (23.37)

      Víte, Vy jste mě nepochopil. Mě vůbec nejde o horníky. Jak jsem psal výše, kdyby šlo o fabriku na ponožky, napíšu to samé, jen o ponožkách.
      Jde mi o to, že by podmínky měly být pro všechny stejné.

      I proto považuji například dotace za jedno z největších zel v tomto evropském socialismu. Stejně jako třeba cla. A potažmo i kreténské odbory, zastupující jen mizivé procento zaměstnanců.

      Protože mi prostě o horníky nejde. Na to nejsou tolik důležití. Jde mi o princip a ten je daleko víc.

      • karel.k
        27. dubna 2015 (6.45)

        Diskutujete sice dobře ale toto je ukradnutá identita Mé schránky, která byla založená před několika lety…

      • 27. dubna 2015 (8.24)

        Můžete upřesnit kdo, kdy a jakou identitu Vám ukradl?

      • karel.k
        28. dubna 2015 (19.18)

        tato adresa i nick je hodně dlouho moje (cca 5let), nechápu jak se někdo pod tím může vést diskuzi na tomto serveru. Možná je to způsobeno „pádem Seznamu“ před nějakým časem, kdy se tyto detaily mohly dostat ven.. Nehodlám po tom pátrat kdo atd…

      • 28. dubna 2015 (23.42)

        No, víte problém je ten, že neuvádíte jaká je to podle Vás adresa a jaký nick, takže to vypadá jako nějaký výkřik do tmy.
        A upřímně, nejen že to tady nevyřešíme, ale není tu ani support kradených adres a nicků. Takže Vám asi doporučím, obrátit se na Seznam o kterém píšete a tam Vám jistě rádi pomohou. Tady jaksi pláčete na špatném hrobě.

      • karel.k
        29. dubna 2015 (20.33)

        SOUHLASÍM…

  4. Pavel H.
    24. dubna 2015 (12.56)

    S dotacema s Vámi souhlasím. Cla bych ale zavedl, protože mi třeba nepříde humánní že třeba americká firma NOKIA používá do svých mobilů minerály, které kupuje z ilegální těžby kasiteritu a tím financuje válku ve Vietnamu (to berte jako příklad, takových věcí jsou mraky, ale otomto byl např. dokument). Náklady pro zaměstnavatel pouze za vytěžený kasiterit na ruku (o BOZP si nechte zdát a o daních rovněž) jestli se to dá tak nazvat. Jak pak může slušný výrobce takovéto firmě konkurovat. Bohužel na celém světě nejsou stejné podmínky. Když některé státy něco nesmyslně dotujou, jak jim můžete konkurovat. Buď zavedete také dotace a nebo cla. A co se odboru týče. Tak odbory jsou super věc, protože v dnešní době si často zaměstnavatele dělají co chtějí. Myslím si že by měli být odbory všude a zastupovat zájmy zaměstnanců. Že to tak bohužel často nefunguje je věc druhá a smutná. Ono bohužel celá ekonomika je na dvě věci. Velké firmy často šikanují malé a malí živnostníci a slušní podnikatelé jsou chudáci.

    • 24. dubna 2015 (21.22)

      Jsem rád, že souhlasíte s tím, že dotace nejsou správné. Ale je třeba si uvědomit, že stejné zlo jsou i cla.

      Pokud jde o Váš souhlasný postoj ke clům, domnívám se, že bohužel děláte chybu, kterou velmi dobře popsal již v první polovině 19. století Frédéric Bastiat ve svém díle „Petice výrobců svíček“ a na co já poukazoval v článku „Zlí levní Číňané.“

      Uvádíte příklad Nokie. Ok, pokud se Vám a nebo komukoli jinému nelíbí to co popisujete, je přeci jednoduché výrobky firmy Nokia nekupovat. Ale nezakazujte či neztěžujte koupi jiným, kteří se na to dívají odlišně. A clo nic jiného než zakazování či omezování není.

      Navíc si neuvědomujete jedno – pokud všichni v tomto modelovém případu budou souhlasit s Vaším názorem, pak logicky Nokia buď omezí a nebo přestane z uvedených zdrojů nakupovat. A stane se , dle onoho příkladu, „slušným výrobcem.“ Myslíte, že bude slušná i v očích lidí, pro které byla práce při dolování jedinou dostupnou obživou? Ať již je to práce z našeho úhlu pohledu více či méně otřesná.

      Když jsme hovořili o hornících, tak ti naši by se asi posrali. Ale v jiné části světa by se lidé plácali po ramenou, jak jim pomohli.

      Vidíte ten paradox obyčejného hloupého cla?

      Je třeba rázně odmítnou oboje. Clo i dotace.

      Pokud pak přejdu ke druhé části komentáře, tak odbory možná super jsou. Ale pro odborářské bossy. Osobně nevím, kde se v odborářích bere ta neskutečná drzost mluvit za pracující. Zastupují jich jen 10%.

      Vy myslíte, že by měli být všude, já zase, že nikde. A pokud ano, tak mají dělat odborářskou práci a ne otravovat svojí činností slušné lidi. Jednoduše za branou firmy mají mít utrum a ne politikařit. Ale to by bylo na delší debatu.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: