17. 11.

18. listopadu 2014 Napsat komentář Go to comments

17112014Nemám rád výročí. Osobně si ani nijak nezakládám na vlastních narozeninách. O to příjemnější pak bývá překvapení při nějaké té gratulaci či dárku. Při těch narozeninách, přirozeně.
Nějak jsem tedy přehlédl i včerejší 25. výročí 17. listopadu 1989.

Když si lidé připomínali, kde tehdy byli, měl jsem to jednoduché. Byl jsem ve vlaku a jel jsem domů z koleje. V Praze jsem se vyskytl jen na chvíli, kdy jsem přebíhal z hlavního nádraží na Florenc, abych stihl autobus domů. Ale o to nyní nejde. Jde o něco jiného. O svobodu.

Při procházení webu jsem na jednom blogu nalezl článek (k nahlédnutí zde). Nedalo mi, abych do komentářů nepřispěl.

Můj komentář měl pár reakci. A přestože to byly reakce, podle mého názoru nechápající podstatu mého komentáře, vážím si jich. Ukazují totiž dvě věci. Jednak to, že řada lidí nabytou svobodu plně nepochopila a pak to, že jen pár, v tomto případě jde o autory reakcí, jich o tom vůbec uvažuje.

Před čtvrtstoletím jsme totiž získali zřejmě největší možnou svobodu – svobodu volby.

Do té doby bylo nemyslitelné, abychom měli možnost volby vlastně v čemkoli. Není možné podat v krátkém článku výčet všeho, kde se člověk může svobodně rozhodnout. Ale je to prakticky ve všech oborech lidské činnosti.
Chápu, že pro řadu lidí byla a dosud je svoboda něčím zcela novým s čím se, někteří dodnes, nedokázali vypořádat. Je to možná jako se zvířaty, která vyrostla v zajetí a po vypuštění do volné přírody nepřežijí nebo se vracejí zpět do klece k jistotě krmelce. Jenže lidé nejsou zvířata a mají možnost oné volby.

S onou svobodou volby jsou přirozeně spojeny i svobody další, svoboda jednotlivce a s ní spojená zodpovědnost za své činy a další. Nicméně bez oné svobody volby by zřejmě nebyly ani ty ostatní.
Myslím že je ale třeba onu svobodu neustále hlídat a nenechat si jí brát. Socializující tendence jsou všude kolem nás a záleží jen na nás, zda je necháme bujet. Jsou totiž velice lákavé…

Prostě máme možnost volby.

  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

