Úvodní stránka > Různé > Liberland

Liberland

Liberland_znakKdyž Vít Jedlička oznámil, že 13. 4. 2015 založil nový stát, myslel jsem si, že je to nějaký dobře propagovaný žert a nebo marketingová akce.

Jenže pak jsem si uvědomil, že Vít Jedlička není nějaký pouťový šarlatán. Wikipedia o něm říká:

„… Vít Jedlička … od března 2009 předseda krajského sdružení Strany svobodných občanů v Královéhradeckém kraji, od roku 2010 předsedou občanského sdružení Reformy.cz a od 13. dubna 2015 prezidentem právě vyhlášené Svobodné republiky Liberland.“

Navíc mi jsou dobře známy jeho názory, Reformy.cz vydávají stejnojmenný internetový magazín, který čtu prakticky od jeho vzniku a mohu říci, že mi jeho názory jsou někdy více než blízké.

O vyhlášení Liberlandu jste si mohli přečíst na více místech. Myslím, že není třeba opakovat. Snad jen přidám tento odkaz na oficiální stránky Svobodné republiky Liberland.

Pro mě osobně onen čin Víta Jedličky je něčím, co je možné nazvat závanem čistého vánku v etatistickém bezvětří. A přestože jsem libertarián tíhnoucí k ANCAPu, tak jsem realista a vím, že ANCAP může být cíl, ale v dnešní době je právě Jedličkův krok tou správnou cestou.

Musím říci, že schvaluji, souhlasím s ním a podporuji tento krok, který pro mnohé je možná bláznovstvím. Pro mě ale rozhodně ne. A ohromná řada potenciálních občanů a nebo jen sympatizantů z celého světa si asi myslí to co já. A nemůžeme být všichni blázni.

Nechci tvrdit, že Vít Jedlička učinil něco převratného a objevného a nebo prvního. To ani náhodou. Ale to není důležité. Důležité je, že to učinil a pod jakou ideou.

Vytvoření svobodného státního útvaru postaveného na principech skutečně minimálního státu je totiž něco převratného. Zejména z hlediska myšlení lidí. Řada z nich totiž Jedličkovu ideu nechápe a považuje ho za podvodníka, zloděje a nebo blázna.

Jinak bychom asi těžko nacházeli komentáře u článků, které o vzniku Liberlandu referují, ve kterých jsou hlášky typu:

  • prý dobrovolné daně, a za co postavíte silnice?
  • co bych tam dělal, v zemi kde je jeden záchod bez vody?
  • jaká tam bude sociální péče o občany a zdravotnictví?
  • budou přídavky na děti?
  • stejně je to jen pro podvodníky, kteří nechtějí platit daně
  • a podobné

No, myslím, že autoři podobných komentářů by asi v Liberlandu neuspěli. Pro ty je nejspíš jediným řešením sociální stát.

Pro mě je Jedličkův počin krokem správným cílem. Výše uvedení občané milující sociální stát, etatisté a jim podobní to tak asi necítí. Jenže mají ohromnou výhodu. Nemusí občany Liberlandu být. Já budu o občanství ale usilovat. Protože je to moje volba.

No a vo tom to je.

Reklamy
  1. Petr Pelikán
    23. dubna 2015 (9.57)

    Petře,

    možná lze nazvat čin Víta Jedličky závanem čistého vánku v etatistickém bezvětří. Zůstává přesto několik závažných „ale“.

    1. ale pokud lze věřit odkazu z jeho stránek na článek „Terra nullius“ na Wikipedii, pak je až třetím v pořadí, kdo si toto území nárokuje:

    Jedno z těchto území o rozloze 6 km čtverečních si od 13. 4. 2015 nárokuje Čech Vít Jedlička, nazval ho Liberland a prohlásil se prezidentem tohoto státu. V současné době čeká na uznání suverenity ostatními státy. Totéž území si ale 18. března 2015 nárokoval další dosud neuznaný stát Pannonia a 1. dubna 2015 Paraduin.

    Není to paradox a popření vlastnického práva druhých?

    2. přes všechny vysoké ideály, které se snaží prezentovat, je tento „stát“ postaven na selekci.

    • 23. dubna 2015 (10.34)

      Díky za komentář. Můj názor na oba Vámi uvedené body je asi takový:

      Ad 1. nepovažuji za popření vlastnického práva druhých z jednoduchého důvodu.
      Je sice pravdou, že Wiki uvádí ony případy, ale pokud se podívám na to, jak se jednotliví „vyhlašovatelé“ nového státu chovají ve vztahu k onomu vyhlášení dále, pak jediný Jedlička něco, a ne málo, dělá pro to, aby byl stát uznán. Teprve uznání některého ze států udělá z Terra Nullius něco jiného než je nyní.
      Je to jen můj názor, nejsem odborník na mezinárodní právo, ale domnívám se, že je postaven logicky.

      Ad 2. zřejmě míníte odmítání vyznavačů komunistické, nacistické, etc. ideologie mezi občany. Zde s Vámi více méně souhlasím. Asi by bylo lepší jím nebránit a nechat je, znemožnit se je samé.

      • Petr Pelikán
        23. dubna 2015 (11.48)

        Ad 1. Aktivity okolo onoho vytvoření nového státu moc nesleduji. Článek o aktivitě Víta Jedličky jsem náhodou četl před pár dny v novinách. Jak konkrétně jednají ti druzí také nevím. Na stránkách státu Paraduin lze najít tuto zprávu:

        „Illegal Liberland flag removed from Siga 

        On 18 april 2015 by Ogidius

        A Liberland flag was removed today from Siga. On April 15, trespassing representatives of the newly founded fictional micronation planted the flag in an attempt to seize this small pocket of land on the river Danube, which had however already been claimed by Paraduin on March 5.

        Although the action is viewed as a publicity stunt, the flag falsely indicated ownership of the area and could not be allowed to stay.

        Croation police have set up a roadblock on their side of the border in an attempt to prevent repetition. Serbian journalists tried to enter the country, but were not allowed to pass.“

        http://www.paraduin.nl/?p=173

        Což ukazuje, že jim to není tak lhostejné.

        Osobně se ale domnívám, že Vít Jedlička jen „naskočil na rozjetý vlak“.

        Ad 2. s odmítnutím aktivních vyznavačů komunismu, nacismu a jiných extrémních ideologií bych neměl problém, ti mají něco proti osobní svobodě, problém mám s tímto:

        Liberland aktuálně potřebuje osoby, které

        nemají komunistickou, nacistickou nebo jinak extremistickou minulost

        nebyly v minulosti trestány za závažné trestné činy

        Což samo o sobě popírá jeho heslo „Žít a nechat žít“.

      • 23. dubna 2015 (12.47)

        Pokud se podívám, kdo založil Paraduin, tak silně pochybuji o jeho mezinárodním uznání. Národ Paraduin ze stejnojmenné planety z paralelního vesmíru, jak jsem se dočetl na odkázaném webu, je sice velice zajímavá myšlenka, která by šla rozvinout, ale bohužel Terry Pratchett již mezi námi není.

        Onen druhý bod je možná sporný, ale při pohledu na tuto otázku z hlediska vlastnictví, pak je skutečně nezadatelným právem vlastníka, v tomto případě zakladatele státního útvaru, o uvedeném rozhodnout.

      • Petr Pelikán
        23. dubna 2015 (13.54)

        Já pochybuji o mezinárodní uznání pro (prozatím) všechny tři. Považuji to za utopii.

        Otázka vlastnictví je sporná již od počátku!

      • 23. dubna 2015 (18.09)

        Víte, já myslím, že teoreticky Liberland uznatelný je. Ale je třeba si přiznat, že již samotná idea na které je postaven je velmi nebezpečná pro etatisty. Ono by se mohlo ukázat, že to s minimálním státem jde.
        A když mohl literární Cimrman říci „Zkuste to bez drátů“ proč by nemohl skutečný člověk říci „Zkuste to bez státu.“

  2. JKZ
    25. dubna 2015 (12.56)

    Jedličkův počin krokem správným cílem .- pro mě ne. Ten stát údajně stojí na „území nikoho“ což je ve skutečnosti půda patřící Srbům, odkud je vyhnalo Nato a Chorvati. Patřila jim stovky let. A udrželi ji i proti Osmanům.
    Je potřeba si připomět že Chorvati jsou sprostí vrazi, jak dokázali mnohokrát v nedávné stoleté historii . Vůbec nepochybuji o tom že časem Jedličkovi jeho vibrantní sousedé podřežou krk.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: