Úvodní stránka > Různé > Podnikatelé jsou egoisté. Díky bohu za to.

Podnikatelé jsou egoisté. Díky bohu za to.

car-160343_1280Když se řekne egoismus spousta z nás se otřese. Je to přece tak nehezká vlastnost. Sobectví. Myšlení jen na sebe. A pokud je egoistou podnikatel, pak je to ještě horší. Dře chudáky dělníky do úmoru, určitě jim se skřípěním zubů vyplácí jen minimální mzdu a jak jen může, vyhodí je na dlažbu aby jejich děti umíraly na podvýživu a různé nemoci, jež dítko podnikatelovo nepozná.

Ale je tomu skutečně tak a nebo to patří jen do smyšlenek levicových poblouzněných mozků?

Pokud se rozhodnete podnikat, jedno zda v malém a nebo ve velkém, děláte to s nějakým cílem. Zpravidla s vidinou zisku. Jinak by to asi nemělo smysl. Pokud pak máte na mysli onen očekávaný zisk je velice pravděpodobné, že se bude jednat o zisk váš, tedy o zisk podnikatele a ne zisk někoho jiného.

Zcela logicky se budete chovat egoisticky. A jen tak zajistíte, že vaše podnikání bude přinášet výsledky.

Ano, na reklamách si můžete tisíckrát napsat, že děláte výrobky, služby a nebo cokoli jiného pro lidi, pro jejich lepší budoucnost a nebo pohodlnější život, ale pravda je, že primárním cílem je podnikatelův zisk. Jeho egoistický zájem.

Jen opravdu pomatený člověk se může domnívat, že podnikatel podniká proto, aby mohl propouštět dělníky, platit jim málo, aby bídně hynuli podvýživou a podobné levičácké a socialistické nesmysly. Takové podnikání by bylo odsouzeno k zániku již ze svého principu – vyhodil byste si zaměstnance a ti, kteří by nebyli vyhozeni by vám ve fabrice nejspíš umřeli na souchotiny.

Stejně hloupá je myšlenka, že podnikatel „předraží“ výrobek, aby ze zákazníků vytáhl peníze. Bude-li výrobek extrémně předražený, neprodá se. Bude-li šizen a nebude-li zákazníkovi vyhovovat, nekoupí ho.

Tak či tak, ani jedno ve svém důsledku nepřinese podnikateli zisk a neuspokojí jeho egoistické pohnutky k podnikání.

Pokud podnikatel hodlá egoisticky dosáhnout svého zisku, musí pro to udělat maximum. Je to zdánlivě jednoduché. V prvé řadě musí nabídnout produkt, za který mu někdo zaplatí.

Je docela jedno, zda to bude výrobek a nebo služba. Je ovšem nutné, aby se potenciální zákazníci rozhodli, že vlastnictví onoho produktu má pro ně větší význam, než vlastnictví peněz za produkt požadovaný.

To, že jsou lidé ochotni podnikateli za produkt zaplatit znamená jedno. Lidé mají o produkt zájem a tento produkt nějak obohacuje jejich život. Jak tento život obohacuje není důležité, o tom si rozhodují právě ti lidé. Co je ale důležité je to, že podnikatelův egoistický zájem na zisku touto formou obohacuje životy jiných lidí. Podnikatel si při tom neřekl: „Dnes obohatím život několika lidí.“ On si jen řekl: „Vydělám.“

To samé, jako ve vztahu k zákazníkům pak platí i ve vztahu k zaměstnancům. Především podnikatel nepotřebuje zaměstnance, kteří nebudou moci pracovat, takový zaměstnanec nemá co směnit za svojí mzdu. Není tedy v zájmu podnikatele zaměstnance omezovat úmyslně malým platem, jak se někteří levičáci domnívají.

Stejně tak není v zájmu podnikatele pracovníky propouštět. Kdo by pak v jeho provozech pracoval?

Pokud v této souvislosti někdo namítne, že podnikatel řekne zaměstnanci, který chce vyšší plat, že mu ho nedá, protože na jeho místo nalezne okamžitě další zájemce, a že to je ukázka egoistického vykořisťování, musím namítnout, že se jedná o zcela logický přístup.

Podnikatel se chová logicky, stejně jako kdokoli z nás při nákupu v supermarketu. Pokud uvidím výrobek totožné kvality s nižší cenou, cena rozhoduje. Výše uvedený případ pak je sice projevem podnikatelova egoismu, ale logickým. Zaměstnanec by se v takovém případě měl ptát po důvodu uvedených slov a hledat problém nejprve u sebe. Měl by se ptát, proč je někdo ochoten jeho práci zastat za méně peněz, zda on sám nechce příliš a nebo na to, co udělat pro to, aby jeho práce měla vyšší cenu. Měl by zapojit do hry svůj vlastní egoismus.

Egoismus podnikatelů je jediné správné jednání, jaké může podnikatel činit. Jak je výše poměrně jasně ukázáno, tento egoismus přináší pozitiva. Podnikateli zisk, zaměstnanci možnost směny práce za plat a zákazníkovi zlepšení jeho života uspokojováním potřeb.

Díky bohu za podnikatelské egoisty.

 

Článek byl původně zveřejněn v internetovém magazínu Abeceda a naleznete ho na tomto odkazu.

  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: