Úvodní stránka > Z domova > Nabídka, kterou nemůžete odmítnout

Nabídka, kterou nemůžete odmítnout

chains-19176_1280Začnu svým oblíbeným přirovnáním, totiž jaké by to bylo, kdybych vám nabídl předražený rohlík. Ale nebojte, ještě se pobavíte. A nebo ne, jak kdo.
Tak si představte, že mám u vás na vsi či ve městě prodejnu. Ale není to prodejna jen tak nějaká. Mám od státu papír, že mám na některé zboží monopol. Od státu ho mám proto, že nikdo jiný z logiky věci nemůže a ani není schopen monopol vytvořit, ale to by bylo jiné povídání.
No a v té prodejně prodávám všelicos, mimo jiné i rohlíky. Využívám monopol na rohlíky a jsou tedy trochu dražší. Stojí 3 koruny. Ale zvyknete si.

V nabídce mám i víno. Žádnou kvalitu, neznačkový patok za 50 flaška. Ale kupuje se. Co zákazníkům zbývá.

Najednou se rozhodnu, že rohlíky budou dražší. A budu je nabízet za 100 korun za kus. Budete si myslet, že jsem se pomátl? Asi ano.

Jenže já vám udělám nabídku. Pokud si u mě předplatíte víno na každý den jednu láhev na celý rok dopředu, budu vám rohlíky nadále prodávat za 3 koruny. Jinak máte smolíka a jsou za sto.
Tak teď už si budete myslet, že mi hráblo kompletně a asi mi ten obchod zapálíte. V lepším případě.
A teď si představte, že se posuneme o několik levelů výš. Už nebudu jen majitel nějakého obchodu, ale hyper mega podnikatel, kterému třeba město svěří parkování a městskou dopravu.

Za parkování budu vybírat paušál, třeba nějakých 700 korun za rok a na MHD budu poskytovat i roční předplatné. Řekněme, že to bude 3 650 korun za rok.

A já se rozhodnu, že zdražím. Parkovné zvednu z těch 700 stovek ročně na nějakých 4 350 ročně. Ale nabídnu slevičku. Pokud si zaplatíte roční předplatné MHD, budete za parkování platit nadále 700.
Jak se vám líbí tento příklad? No, nejspíš byste si asi pomysleli něco o nenažrané svini. Jenže problém je v jedné věci. Ten druhý příklad jsem si nijak nevymyslel. Jedná se totiž o reálný návrh Magistrátu hlavního města Prahy, který byl rozeslán radnicím jednotlivých městských části.
Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) má v sobě dokonce tolik arogance (nebo debility, u člena socdemácké partaje je to těžké rozeznat), že návrh obhajuje slovy:

Nikoho neznevýhodňujeme, my naopak zvýhodňujeme toho, kdo má roční kupon na MHD. Pak může mít parkování v celé městské části za sedm set korun

zdroj

Je opravdu hezké vidět, jak si pár blbů myslí, že ví lépe než ostatní, co je pro ty druhé správné a dobré. A jak k tomu využívá onen státem udělený monopol, který jsem zmínil na začátku článku.
Kdysi dávno se mamlasové podobného typu řešili tak, že letěli z okna. Nemyslíte, že je čas podobné týpky pořádně nakopat do zadků? A koupíte si „parkovačku“ a nebo budete „šetřit“ a motivovat se předplatným?


Článek původně vyšel v magazínu Abeceda.

  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

