Úvodní stránka > Z domova > Zeptejte se kolegy, jestli jeho manželka ráda šuká zezadu.

Zeptejte se kolegy, jestli jeho manželka ráda šuká zezadu.

Navnadil vás název článku? To je dobře, protože víc zábavného v něm totiž není.

Je to už docela pěkná řádka let, kdy se mě jeden kolega v tehdejším zaměstnání zeptal, kolik beru. Bylo to jedno z mých prvních zaměstnání po škole a byl jsem tehdy ještě docela naivní ucho. Už už jsem mu to chtěl povědět, ale vzpomněl jsem si na to co mi od malička říkali doma. Že některé otázky jsou neslušné. A kontroval jsem obdobou otázky v nadpisu. Přál bych vám ten nechápavě naštvaný výraz v jeho očích vidět.

V každé společnosti bývají určitá tabu. Zpravidla nevznikají z nějakého rozmaru, ale z praktických důvodů.

Na invalidu nečumíme proto, že bychom se štítili, ale proto, že není právě taktní svým zevlováním někomu připomínat jeho handicap (Hej, frajere, kam si tu haksnu strkal, že ji nemáš?)

Na výplatu se neptáme, protože to ve slušné společnosti vypadá jako projev závisti a v české společnosti to pak zpravidla projev závisti i je. (Když jsem před barák poprvé postavil auto co nebyl Trabant a nebo Škódofka, ale rovnou BMW a rovnou nové, tak mě pomluvila půlka paneláku ve kterém jsem tehdy bydlel. On to ale nebyl velký panelák.)

Nyní slavná Evropská unie přišla s novinkou.

Ve firmách v celé Evropě padá jedno velké tabu: zaměstnanci dostávají právo dozvědět se výši platu svých kolegů. Cílem je snížit nespravedlivé odměňování žen, které často berou za stejnou práci méně peněz než muži. Odtajňování platů doporučuje Brusel a řada zemí Evropské unie už taková pravidla přijala. V Česku, kde je rozdíl v platech mužů a žen jeden z největších v Evropě, teď novinku řeší ministerstvo práce a sociálních věcí.

zdroj

Skutečně nechápu, co je komu do toho, nejen kolik bere jeho kolega, ale všeobecně do toho, kolik kdo platí svým zaměstnancům. Výplata, odměna za práci, je a nebo by v normální společnosti měla být, věcí dohody dvou lidí – zaměstnance a zaměstnavatele. Pokud do toho poleze někdo třetí, tak je to jen špatně. Zejména ve společnosti, kde se lidé neumí ptát „Kde jsem udělal chybu a co dělám jinak, že nemám takový příjem, jako ten a ten?“ ale místo toho se ptají, „Jak to že ten hajzl bere víc?“

Na uvedené téma proběhla i krátká reportáž na TV Nova kterou naleznete na tomto odkazu. Snad si všimnete jednoho detailu, který obsahuje i výše uvedená citace článku z iHned.

Všimli jste si? Novináři a televizní mluvící hlavy podle všeho ani netuší, že mluví o mzdách a nikoli o platech. Alespoň tak vyznívá aktualita, hovořící o firmách.

Pokud neznáte rozdíl, pak vězte, že

Plat
Platem se rozumí finanční odměna zaměstnanci od zaměstnavatele, kterým je stát, obce, města, rozpočtové a příspěvkové organizace. To znamená, že plat dostávají zaměstnanci státu a organizací spravovaných nebo dotovaných státem (státní školství, zdravotnictví).

Mzda
Mzda je finanční odměna pro zaměstnance u soukromých zaměstnavatelů, kteří pracují v pracovním poměru uzavřeném na základě pracovní smlouvy (hlavní pracovní poměr, vedlejší pracovní poměr).

zdroj

Pokud by šlo skutečně o plat, pak proti zveřejnění neřeknu ani popel. Plat dostávají lidé, kteří žijí z kradeného, na úkor ostatních lidí. Neprodukují žádné hodnoty a měli bychom mít přehled o tom, kolik z kradeného dostávají. Mzda je ale něco jiného. A o tom píšu výše.

Rozhodně mě neuklidňují slova marxistky Marksové, která říká: „Začínáme velmi mírně a osvětově.“ (zdroj)

A co vy? Zajímá vás příjem kolegy? Chcete vědět, na kolik si přijdu za měsíc já? Pošlete mi za to nahé fotky vaší ženy?


Psáno pro magazín Abeceda kde článek naleznete na tomto odkazu.

  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Napsat komentář

