Úvodní stránka > Různé > EU na nás myslí…

EU na nás myslí…

Byla to taková malá zpráva, která zapadla. 6. února se v ní psalo, že „Evropský parlament dnes schválil nařízení zakazující takzvané zeměpisné blokování při nákupech přes internet.

Zpráva je to na první pohled pozitivní. Někdo možná řekne i to, že je dobré, že EU myslí i na obyčejné lidi a ulehčuje jim drobné detaily jejich života. Věřte, není tomu tak.

Co je to vlastně to zeměpisné blokování? Je to jednoduché. Když provozujete internetový obchod, máte různé požadavky na jeho fungování. Jedním z nich může být to, že si nepřejete, aby u vás nakupoval někdo z nějaké země. Toho docílíte poměrně jednoduše a mnoha způsoby. Můžete celý systém nastavit tak, aby se stránka těm, kteří se k internetu připojují z některé země, vůbec nezobrazila a nebo se jim zobrazila stránka jiná. Ideálnější je například možnost nastavit dopravu tak, aby nebylo možné vložit adresu, která nebude podle vašich požadavků a podobně.

Ve výsledku tak ten kdo se nachází tam kam dodávat nechcete buď váš obchod nevidí vůbec a nebo nemůže zadat adresu tak aby si mohl nechat váš produkt doručit.

Pro někoho je to možná jen drobnost. Někomu takový postup může připadat dokonce kontraproduktivní, vždyť proč by si měl podnikatel odrazovat potenciální zákazníky, vždyť by byl sám proti sobě.

Pravda je ale docela jiná. Při debatách často mí protivníci nechápou, že zisk se nemusí měřit jen penězi, které máte na účtě. Pozitivní nemusí být jejich vlastnictví, ale u někoho převáží potřeba menší byrokracie či problémů. A to je právě jádro pudla.

Znám celou řadu provozovatelů malých e-shopů. I takových které mají jen pár desítek druhů zboží. A dokonce i takové, kteří mají svůj obchůdek jako takový vedlejšák. Třeba jedna paní tak prodává své výrobky. Ty čepice háčkuje fakt hezké a nejsou ani drahé. Má na to čas, je totiž na vozíku a čepice, šály a rukavice dělá jako takový přivýdělek. Obchůdek jí udělal její synovec. Takový jednoduchý, vyberete si zboží, dáte do košíku a objednáte. Pošle vám to poštou. Milionářka není a asi nikdy nebude. Obchody kvetou hlavně na podzim a v zimě. V létě nikdo nenakupuje. Proč taky v létě šálu, že?

Paní posílá své výrobky jen v rámci ČR. Má to tak nastavené v obchodě úmyslně. Pokud by totiž prodala jen jediného kulicha mimo ČR, tak by se musela stát tzv. identifikovanou osobu. Více naleznete v § 6g a násl. zák. č. 235/2004 Sb. o DPH.

Na to papírování ona nemá.

Znám podnikatele, který ve svém obchodu na síti prodává potravinové doplňky. Pouze v ČR. Proč? Některé nejsou tzv. harmonizovaným výrobkem. Pokud by je prodal mimo ČR, tak to není legální. A tak si jeho obchod otevřete jen pokud se k internetu připojíte v tuzemsku.

Pokračovat bych mohl dál. Třeba obchodem, který má perfektní smlouvu na ceny dopravy. Ale pouze v tuzemsku, kdyby byly adresy doručení v zahraničí, skočí u dopravce do cenové hladiny, která se mu již nevyplatí.

Drobný detail na začátku, doručení do ciziny a spousta problémů, které to může přinést. Je jedno zda je to problém zvýšené administrativy, nákladů a nebo čehokoli jiného.

Podle mého názoru má být výsostným právem majitele obchodu nejen to kdy, ale i komu bude své produkty či služby nabízet.

EU si myslí, že svými nařízeními činí obecné dobro. Jenže cokoli co je považováno za obecné či veřejné dobro bývá často ze své podstaty špatné. A kritizované nařízení je jedním z nich.

Neexistuje sebemenší důvod proč by měli mít lidé stejné podmínky pro nakupování v tom kterém internetovém obchodu. Minimálně do té doby, dokud nebudou mít obchodníci podmínky totožné. Dokud budou v některých ohledech omezování tak musí s nějakým omezováním počítat i jejich zákazníci. Koupit si něco v e-shopu není žádné lidské právo. To jen sociální fantastové mají dojem, že mezi lidská práva patří třeba návštěva hospody a proto se v ní nemá kouřit a nebo nákup v obchodě a proto se musí prodávat všem stejně.

EU tak opět ukazuje jakými zbytečnostmi se zabývá, jak pomocí na pohled malých zásahů, které řeší umělé problémy, vytváří problémy skutečné a jak je potenciálně nebezpečnou organizací. Důsledky podobných drobností mohou být totiž vážné. Jenže to by lidé museli vidět to co není vidět. Ale o tom jsem již psal nesčetněkrát.


Článek vyšel původně v magazínu Abeceda kde ho naleznete na tomto odkazu.

Reklamy
  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

w

Připojování k %s

%d bloggers like this: